ΤΕΧΝΙΚΟΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ : Μαζική και ελεγχόμενη από το κεφάλαιο
Με αλλαγές στην τεχνικοεπαγγελματική εκπαίδευση συμπληρώθηκε χτες ένα ακόμα κομμάτι στο παζλ των αναδιαρθρώσεων στην Παιδεία. Η υπουργός Παιδείας παρουσίασε μία σειρά μέτρων - «φτιασιδώματα», ομολογώντας από την πρώτη στιγμή ότι στόχος είναι η αύξηση του αριθμού των μαθητών που φοιτούν στα Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑΛ) και στις Επαγγελματικές Σχολές (ΕΠΑΣ). Την ίδια στιγμή, προωθείται η ακόμα στενότερη και αμεσότερη σύνδεσή τους με τις επιχειρήσεις και τις εφήμερες ανάγκες τους.
Το υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε ότι ξεκινά πιλοτικά συνεργασία σχολικών μονάδων τεχνικοεπαγγελματικής εκπαίδευσης με Πανεπιστήμια και ΤΕΙ. Αντικείμενα της συνεργασίας είναι η μελέτη του κατά πόσον οι ειδικότητες που λειτουργούν ανταποκρίνονται στις ανάγκες της «τοπικής ανάπτυξης», δηλαδή των τοπικών επιχειρήσεων, αξιοποίηση υποδομών Πανεπιστημίων και ΤΕΙ, κοινά προγράμματα στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ κλπ. Η υπουργός σημείωσε επίσης ότι ξεκίνησε διαδικασία απόδοσης επαγγελματικών δικαιωμάτων στους αποφοίτους των ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ. Βέβαια, τα επαγγελματικά δικαιώματα είναι καθαρά ζήτημα της «αγοράς» και οι θεσμικές ρυθμίσεις τέτοιου τύπου δεν εξασφαλίζουν δουλειά με δικαιώματα. Τρίτη παρέμβαση είναι η δημιουργία φακέλου του κάθε ΕΠΑΛ, με στόχο τη σύνδεσή του με την «περιφερειακή ανάπτυξη», όπως βέβαια την εννοεί η κυβέρνηση, δηλαδή σύμφωνα με τις ορέξεις των επιχειρήσεων.
Η ανακοίνωση των μέτρων συνοδεύτηκε χτες από μία προσπάθεια να εμφανιστεί η τεχνικοεπαγγελματική εκπαίδευση, από νωρίς, σαν «βήμα καριέρας», προκειμένου να προσελκυθεί νεολαία σε αυτή. Πρόκειται για τις ίδιες αυταπάτες που εδώ και χρόνια προσπαθούν να καλλιεργήσουν στις λαϊκές οικογένειες, των οποίων τα παιδιά όμως επιμένουν να επιλέγουν το λύκειο αντί για τη σκόπιμα υποβαθμισμένη ΤΕΕ. Στην πραγματικότητα, η προσπάθεια μαζικοποίησης της τεχνικοεπαγγελματικής εκπαίδευσης δεν ξεκινά από ...ενδιαφέρον για τα παιδιά των λαϊκών οικογενειών. Κάτι τέτοιο θα σήμαινε εξασφάλιση μόρφωσης για όλα τα παιδιά μέχρι τα 17 τους σε ένα σχολείο που θα μορφώνει πραγματικά και στη συνέχεια εκπαίδευση σε ενιαία ανώτατη εκπαίδευση ή δημόσιες αναβαθμισμένες επαγγελματικές σχολές μετά το Λύκειο.
Η επιλογή της κυβέρνησης συνδέεται με την εξυπηρέτηση του μεγάλου κεφαλαίου που θέλει πολύ, καταρτισμένο, φτηνό και ευέλικτο εργατικό δυναμικό. Ο σχεδιασμός αυτός αποτυπώνεται καθαρά στα κείμενα της ΕΕ, την οποία επικαλέστηκε χτες η υπουργός Παιδείας, κάνοντας λόγο για «σοβαρό πρόβλημα κατεύθυνσης» των νέων αφού η τάση στις χώρες της ΕΕ είναι ένα 70% να επιλέγει την τεχνικοεπαγγελματική εκπαίδευση και ένα 30% το αντίστοιχο γενικό λύκειο, ενώ στην Ελλάδα η εικόνα είναι αντίστροφη. Ανάμεσα σε άλλα, είπε ότι οι απόφοιτοι της τεχνικοεπαγγελματικής εκπαίδευσης βρίσκουν γρηγορότερα δουλειά, σε 22 μήνες από την αποφοίτησή τους έναντι 35 μηνών κατά μέσο όρο των αποφοίτων γενικού λυκείου. Ανάλογες μελέτες βέβαια δείχνουν ότι περίπου οι μισοί απόφοιτοι ΤΕΕ απασχολούνται σε ειδικότητες άσχετες με τη δική τους...
Η ΤΕΕ δεν είναι επιλογή, όπως θέλει να την παρουσιάσει το υπουργείο, αλλά εξαναγκασμός των παιδιών, στα οποία δεν προσφέρεται άλλη επιλογή, που πρέπει γρήγορα να βγουν στην παραγωγή για να βοηθήσουν τις οικογένειές τους, που αντιμετωπίζουν δηλαδή ταξικούς φραγμούς στη μόρφωσή τους και αφορά αποκλειστικά τα παιδιά των εργατικών λαϊκών οικογενειών. Αλλωστε ο γόνος της αστικής τάξης δεν επιλέγει επαγγελματική σχολή, μαθητεία, δουλειά από τα 17, με ευέλικτα ωράρια και χωρίς δικαιώματα...
Ενδεικτικό του πώς εννοεί την «αναβάθμιση» η κυβέρνηση είναι η εξαγγελία της ηγεσίας του υπουργείου για «αποκέντρωση» των δημόσιων ΙΕΚ. Στα σκαριά βρίσκεται η υπογραφή προγραμματικών συμβάσεων για τη «μετάβαση των δημόσιων ΙΕΚ προς την περιφέρεια», με στόχο οι περιφέρειες να επιλέγουν τις ειδικότητες ώστε να ταιριάζουν «με τα οικονομικά και αναπτυξιακά χαρακτηριστικά της κάθε περιφέρειας». Να «παράγουν» δηλαδή απασχολήσιμους, σύμφωνα με τις εφήμερες αλλά και τοπικές ανάγκες του μεγάλου κεφαλαίου. Μάλιστα, οι προγραμματικές συμβάσεις θα δίνουν τη δυνατότητα σε κάθε περιφέρεια να προτείνει το ποσό των διδάκτρων...